روتاری جوینت چیست

روتاری جوینت چیست؟

روتاری جوینت چیست؟ با عنوان چرخشی و چرخنده شناخته شده‌، به قطعات متصل اجازه چرخش می‌دهد. وسیله‌ای است که سیل هوا، بخار و مایع بین یک قطعه تامین ثابت (مثل لوله) و بخش چرخشی (مثل سیلندر) فراهم می‌کند. همچنین مجوز جریان سیالات را به داخل و یا خارج بخش چرخشی می‌دهد.

روتاری جوینت‌ها در فرایندهای تولیدی متعددی برای خنک کردن، گرما یا انتقال مایع (پنوماتیک یا هیدرولیک) و روغن کاری استفاده می‌شوند. آنها به گونه ای طراحی شده‌اند که بتوانند طیف گسترده ای از شرایط رسانه از جمله دمای بسیار بالا و پایین، جریان و فشارها از جمله برنامه‌های خلاء را در خود جای دهند. برخلاف سایر مکانیسم های انتقال سیال، روتاری جوینت‌ها برای برنامه های کاربردی شامل هر ترکیبی از زاویه چرخش، از جمله چرخش مداوم در یک جهت کار می‌کنند.

اجزای روتاری جوینت‌ها:

روتاری جوینت‌ها از 4 بخش اصلی تشکیل یافته‌اند.

  1. بدنه: بسته به کاربرد میتواند از جنس آلومینیوم، چدن، برنج و استیل ضد زنگ باشد.
  2. شفت: معمولا از استیل ضد زنگ ساخته می‌شود.
  3. یاتاقان: به مدل روتاری بستگی دارد که میتواند بوش گرافیتی و بلبرینگ باشد.
  4. مکانیکال سیل: بسته به کاربرد روتاری از جنس سرامیک، سیلیکون کاربید و کربن گرافیت می‌باشد.

اجزای اصلی روتاری جوینت با جزییات کامل در مقاله ای شرح داده شده است. برای مطالعه بیشتر بر روی لینک کلیک کنید.

سیالات مورد استفاده در روتاری جوینت‌ها:

سیالاتی که به طور معمول با روتاری جوینت‌ها استفاده می‌شوند، شامل انواع رسانه انتقال گرما و رسانه نیروی سیال مانند:

بخار، آب، روغن داغ، مایع هیدرولیک، هوا و خنک کننده‌ها می‌باشند.

همچنین برای نصب در انتهای یک محور یا اطراف محور میتوانند پیکربندی شوند.

کاربرد روتاری جوینت‌ها در صنایع مختلف:

روتاری جوینت‌ها، عناصری هستند که کم و بیش، می‌توانیم در هر محیط صنعتی پیدا کنیم.

اعم از: صنایع پلاستیک، صنایع دارویی و شیمیایی، صنایع کاغذ سازی و چاپ، صنایع غذایی، صنایع خودرو سازی، فولاد، فرآوری نفت و گاز…

آنها عناصر مورد استفاده با انواع سیالات و در محدوده ای از فشار بسیار متغیر هستند. همچنین در انواع مختلف یک ورودی-یک خروجی ، چند ورودی-چند خروجی ساخته می‌شوند.

ماده مورد استفاده در طراحی این اتحادیه ها دارای سازگاری شیمیایی بوده و ضد نشتی است.

افزایش استفاده از روتاری جوینت در بخش صنعت باعث رونق بازار جهانی روتاری می‌شود.
در حال حاضر، طیف گسترده ای از روتاری جوینت‌ها به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی در بازار موجود است. به دلیل افزایش قابل توجه در بسیاری از بخشهای صنعتی از جمله هوافضا، انرژی، دفاع، اتوماسیون کارخانه، مواد غذایی و نوشیدنی، تجهیزات سنگین، نفت و گاز، پزشکی و فلز، احتمالاً بازار روتاری بتدریج گسترش خواهد یافت.

اطلاعات مهم جهت انتخاب روتاری جوینت:

  • نوع سیال (بخار ، آب ، هوا و غیره)
  • سرعت چرخش
  • فشار
  • درجه حرارت
  • نرخ جریان
  • اندازه اتصالات لوله کشی و تجهیزات

انتخاب روتاری جوینت گزینه ای مهم است که به نگاه دقیق نیاز دارد. از برنامه های اختصاصی و تخصصی برنامه کاربردی گسترده برای ارزیابی ظرفیت جریان و افت فشار و همچنین برآورد عمر سیل در شرایط عملیاتی واقعی استفاده می‌شود.

درجه دقت عناصر مکانیکی آن توسط کاربردی مشخص می‌شود که ما می‌توانیم آن را پیدا کنیم و میزان توجه مورد نظر را تعیین کنیم.

آنها عناصری با یک طراحی مشترک هستند، ما قطعات ثابت، قطعات چرخشی و یک یا دو عنصر مهر و موم را پیدا خواهیم کرد. بسته به درجه حرارت که در طول عملیات، تحت تاثیر قرار می‌گیرد، باید توسط یک مدار خارجی که در آن سیال عبور می‌کند از طریق روتاری جوینت، که مجدد میچرخد، خنک شود.

روتاری جوینت‌ها، برای تامین فشار هیدرولیکی مناسب هستند.

بعد از اینکه فهمیدیم روتاری جوینت چیست، در مورد سیالات مورد استفاده و کاربرد آن در صنایع مختلف اطلاع کسب کردیم حالا به انواع روتاری جوینت ها می‌رسیم.

انواع روتاری جوینت‌ها:

روتاری جوینت آب سری 1000

این سری از روتاری جوینت‌ها به روتاری جوینت‌ سری آب معروفند. البته بیشتر مصرف عمومی دارند یعنی برای آب، هوا و روغن هم قابل استفاده هستند ولی بیشترین کاربرد این سری برای آب می‌باشد. شامل انواع مختلف: سری‌های 1000-1000DC-1000G-1000inox-1000L-1000LB می‌باشند. در صنایع چاپ، بسته بندی، فولاد, ریخته گری و صنایع غذایی کاربرد دارند.

روتاری جوینت بخار سری 2000

روتاری جوینت‌‌های سری 2000 به روتاری جوینت‌ سری بخار شناخته شده‌اند. شامل انواع مختلف: سری‌های 2000-2000K-2000KS-2000L می‌باشند. مناسب برای صنایع کاغذ سازی، نساجی و کارتن سازی می‌باشند.

روتاری جوینت هوا سری 4000

این سری نیز به روتاری جوینت‌ سری هوا معروفند. شامل انواع مختلف: سری‌های 400-410-420-4000-4000C-4000D-4000HY-4000L-4000YB می‌باشند. برای دستگاه‌های پنوماتیک، پرس‌های ضربه‌ای و حتی آب و صابون با فشار کم، در دورهای بالا برای ماشین‌های تراشکاری و دستگاه فرز CNC کاربرد دارند.

  • روتاری جوینت سری 6000:

روتاری جوینت آب سری 6000

این سری نیز مخصوص آب هستند. شامل انواع مختلف: سری‌های 6000K-6000M-6000P می‌باشند. مناسب صنایع فولاد سازی برای قسمت نورد، جهت خنک کاری نورد دستگاه به کار می‌رود.

روتاری جوینت روغن داغ سری 7000

و اما این بخش از روتاری‌ها به روتاری جوینت‌ سری روغن داغ و بخار دمای بالا شهرت دارند. شامل انواع مختلف: سری‌های 7000-7000HO-7000KY می‌باشند. مناسب برای صنایع نساجی،کارتن سازی و کاغذ سازی هستند.

(دانلود کاتالوگ کامل روتاری جوینت)

 

ارزیابی فنی و نگهداری روتاری جوینت‌ها:

روتاری جوینت‌ها قطعات مکانیکی دقیقی هستند که نیروهای شدیدی را در فرآیندهای صنعتی تجربه می کنند. برخی از قطعات به مرور زمان و در اثر چرخش فرسوده می شوند. در این صورت، تعمیر و نگهداری ضروری است و باید قبل از خاموش شدن دستگاه انجام شود.

بنابراین، به محض ظاهر شدن هر گونه نقص، باید خطر شکست در عملیات در نظر گرفته شود. هر قسمت باید به دقت نظارت شود. کوچکترین خرابی می تواند عواقب بزرگی برای کل خط تولید شما داشته باشد.

همچنین روغنکاری دستگاه باید بر اساس شرایط کاری و دوره نگهداری مرتب انجام شود.

شرکت تجهیز صنعت نماینده انحصاری محصولات روتاسل ترکیه در ایران می‌باشد. انواع روتاری جوینت، در سایزهای گوناگون که مناسب سیالات مختلف می باشد را داراست. همه محصولات دارای گارانتی 12 ماهه می باشند.

برای مشاهده انواع روتاری جوینت بر روی لینک کلیک کنید.

“روتاری جوینت”

درباره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *