اجزای اصلی روتاری جوینت

اجزای اصلی روتاری جوینت:

اجزای اصلی روتاری جوینت شامل: بدنه (غلاف) ، شفت، راهنما، ضامن می‌باشد. بعد از اینکه راجب “روتاری جوینت چیست” و کاربرد آن در صنایع مختلف خواندیم، حال به اجزای اصلی روتاری جوینت می‌رسیم. در این بخش به توضیح هر کدام از اجزا خواهیم پرداخت.

بدنه (غلاف):

بدنه روتاری جوینت‌ها سیال و روان می‌باشد، که فشار رو تحمل می‌کند. در برخی مواقع به اتصالات شلنگ اجازه می‌دهد. همچنین به عنوان مهار گشتاور نیز عمل می‌کند. جنس بدنه: شامل چدن، برنج، آلومینیوم و استیل ضد زنگ می‌باشد.

شفت/ گردنه:

شفت در واقع ارتباط اولیه به دستگاه است. بخش‌های اتصال شفت شامل: شیار باریک، شیار صاف و مخروطی می‌باشد. جنس شفت استیل ضد زنگ می‌باشد.

راهنما:

آستر فلزی جهت دار یا راهنما جهت حفظ هم ترازی روتاری جوینت، نیروی چرخشی را انتقال می‌دهد.

ضامن:

ضامن بخش اصلی پوشش روتاری جوینت است. در طول عملیات، ضامن نیروهای بارگیری داخلی از فشار مایع، همجنین اصطکاک تماس با گردنه چرخشی و بدنه ثابت را تجربه می‌کند. عوامل مرتبط با برنامه مثل: سرعت دستگاه، دما، تاثیر مایع بر عمر ضامن.

روکش انجمنی:

روکش یا صفحه انجمنی بین سر و بدنه روتاری جوینت قرار گرفته است، تا زمانی که سر روتاری جوینت برداشته شود بخش‌های داخلی محکم باشند. همچنین روکش انجمنی یک بخش اختیاری است.

تفاوت بین روتاری جوینت، روتاری سویول و پیوند چند گذره:

روتاری جوینت‌ها و روتاری سویول‌ها در مواردی با فقط یک رسانه استفاده می‌شوند. هنگامی که بیش از یک رسانه به طور همزمان استفاده ‌شود، پیوند چند گذره استفاده می‌شود.

پیوندهای روتاری چند گذره دارای گذرگاه های خارج مرکز هستند و میتوانند در موارد فشار بالا مورد استفاده قرار گیرند. روتاری سویول زمانی استفاده می‌شود که چرخش دو طرفه نیاز باشد. روتاری جوینت‌ها به طور معمول ضامن فشارگونه دارند در حالی که پیوندهای روتاری از ضامن‌های تخت و مسطح استفاده می‌کنند و بلبرینگ برای پشتیبانی دارند.

عملکرد تجهیزات:

تجهیزات مناسب، نصب و تعمیر و نگهداری وسیله‌ای برای عملکرد مطلوب هر نوع اتحادیه از جمله روتاری سویول، روتاری جوینت یا پیوند چند گذره است. تجهیزات، معمولا به دلیل یکی از دلایل زیر خراب می‌شوند:

  • آسیب لوله
  • ناهماهنگی
  • نبود توجه
  • تعمیر نادرست
  • استفاده نادرست
  • مهار گشتاور ناکافی
  • بخشهای نصب نشده

همانطور که تولیدکنندگان دستگاههای جدیدی را برای کار در سرعت‌های بالاتر، درجه حرارت بالاتر، افزایش بهره‌وری و برنامه های کاربردی بیشتر طراحی می‌کنند، باید از تجهیزات اطمینان حاصل شود که قادر به انجام این شرایط عملیاتی باشد.

درباره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *